7.4.2012

Tietoa mistä kaikki sai alkunsa olkapäässä

Olkapää/lapaluu nyt

Jotain tällästä tulossa.
Olkapää/lapaluu nyt
Olkapää/lapaluu nyt
Elikkä mulle on tullut kysymyksiä monilta mistä tää olkapään sijoiltaan meno on alkanut,niin nyt kerron sen kattavin tiedoin.
Tosiaan kaikki alkoi 7.10.08 jolloin olin mun tädin pitämällä ratsastustunnilla, mun entisen hevosen kanssa.
Ensin se alku tunti ei mennyt ihan hirveen hyvin ja loppua kohden se alko sujuun kunnes mun oikee jalka irtos jalustimesta laukasta raviin siirtymisessä ja inhottavassa kulmassa. Sitten toinenki jalka lähti jalustimesta ja sitten tajusin vaan "nyt mä lennän". lensin pää edellä ja siitä jotenkin oikeen olkapään päälle. Sitten mun täti tuli nostaan mut maasta ja mun päähän sattu aivan kauheesti ja heppakin tuli. Sen jälkeen mun täti nosti mut takas Eetun selkään ja siitä en muista paljon mitään. Sen jälkeeen käveltiin mummin kans kentältä kotiin."kenttä on melki meijän pihan vieressä.". Mua särki päätä niin paljon että olin loppu illan sängyssä. Seuraavana päivänä jouduin tayssiin aivotärähdyksen takia. Olkapää ei ihan sillon viä oireillu kun mua sattu päähän niin että muita paikkoja en huomioinu. Sitten kun pää ei ollu enään kipee niin aloin tunteen olkapäässä kipua ja se ei oikeen noussu ja naksu pahasti. Sillon me mentiin takasin tayssiin ja heti alussa sain väärän alan lääkärit. Mulle sanottiin toi särky on sun korvien välissä ja passitettiin psykiatrille. Ja olkapään kuntoutukseen. Olin aina kuntoutuksen jälkeen jalaton kun oli niin kovat säryt. Sitten tuli tammikuu -09 ja reumalääkäri päätti tehdä nukutuksessa mulle käden liikutuksen. Ennen sitä sanoin fysioterapeutille ja lääkärille että "kattokaa tää olkapää menee omituisesti" ja ne vahingossa  sano " se menee pois paikoiltaan". Sitten nukutuksessa tehdyssä liikutuksessa oli kuulunu kauhee naksahdus minkä mulla sano yks hoitaja , mutta lääkäri eikä kukaan muukaan myöntäny sitä. Ja sen jälkeen en kuullu sitä asiaa mistään. Mutta meille kerrottiin että oli väärän alan lääkäri tehny sen liikutuksen nukutuksessa, sen olis pitänyt olla ortopedi. Sitten kulu aikaa ja mä en suostunu meneen fysioterapiaan koska se särky oli niin paha ja tiesin että se ei tuu auttaan. Sitten huhtikuussa -09 mulle sanottiin tayssissa että jos viä kerran tuut tänne joudut psykiatriselle osastolle. Ja kerran sanottiin että jos sut leikataan niin sulle tulee tosi ruma haava ja tuut aina häpeen sitä.yks kirurgi sano niin. Sitten kun tilanne paheni niin me mentiin tapaan sinne yhtä lääkäriä" ortopedia" ja siinä oli sitten niitä 2."toukokuussa -09". Niin ne katto mun olkapäätä ja sano ala vetään leukoja niin lihaksen vahvistuu. Mutta enhän mä nyt leukoja voinu vetää kun olkapää oli pois paikoiltaan ."eli taisteltiin tayssissa noin. 8kk. Vaari joutu tosissaan taisteleen siä mun puolesta ja pitään meteliä." Sillon meille riitti ja me alettiin ettiin yksityiseltä apua. Siitä lähtien jouduttiin omakustanteisesti maksaan kaikki leikkaukset ja hoitotoimenpiteet vaikka yritettiin hakea  tayssista maksusitoomusta, eivät siihen suostuneet vaikka itse eivät löytäneet edes olkapäästäni vikaa.  Mun täti soitti 15.6.09 eiran sairaalaan ja sai jollekkin ortopedille puhelun ja se sano "viekää tyttö Diacoriin Heliölle. Hän on ainut mahdollisuus auttaa tyttöä." ja niin mummi soitti Diacoriin ja pyysi aikaa kaikki oli täynä elokuuhun asti mutta sitten tulikin seuraavalla päivälle peruutus ja saatiin se aika eli 16.6.09 klo:09.00. No me mentiin sitten sinne ja Heliö sano että se on leikattava. No sitten olkapää leikattiin 22.6.09 ja olkapää parani tosi hyvin ja nopeeta kunnes Helmikuussa -10 otin koulussa reppua ja kauhee naksahdus tuntu ja kuuli olkapäästä ja katoin että se oli siinä. No sitten se leikattiin Diacorissa 10.3.10 ja Heliö leikkas. Sekin parani pikku hiljaa mutta ei niin hyvin kun edellisestä leikkauksesta ja se petti uudestaan 23.5.10. No sitten Heliö lähetti töölöön tietokone kuviin missä todettiin ettei ollu kuppia olkapäässä pitämässä olkapäätä paikoillaan. Sit Heliö kysy saako se ottaa kuvat Kööppenhaminaan mukaan , missä kokoontuu pohjoismaiden huiput. Sieltä löyty sitten Ludvigsen joka oli tehny 3 kuppi leikkausta ennen mua. Ja Ludvigsen lupas leikata mun olkapään ja olkapää leikattiin Oslossa 23.5.11. Se parantu tosi hyvin. Sitten lokakuun lopussa -11 olkapäähän tuli tulehdus. Se parantu enne joulua mutta sitten jouluaattona olkapää naksahti jotenkin pahasti "en muista mitä tein,tuli sen verran kova tälli" ja menin nopeeta peillin eteen ja tajusin mitä oli tapahtunu ja taas oltiin siinä inhottavassa pisteessä. Nyt odotan neljänteen leikkaukseen olkapään kanssa. Tulevassa leikkauksessa olkapää "lukitaan" sillain että se ei enään liiku. Mutta mikä parasta se on sitten ohi ja säryt lähtee! Leikkaus on joku torstai iltapäivä Diacorissa. Heliö on mukana leikkauksessa  mutta Sinisaari tekee leikkauksen. Se oli suuri helpotus kun kuulin että Heliö on mukana leikkauksessa koska siihen luotan ja se tuo turvan tunteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti